Zoeken
  • Bjorn

10 eenvoudige tips om je dag wat rooskleuriger te maken

Bijgewerkt: jul 16

De bijzondere tijden waarin we zijn beland dagen ons allen uit. In “ons kot blijven” is niet iedere dag even makkelijk.

En hoewel we soms met goede intenties de dag opstarten, er wat structuur trachten in te brengen én te houden, kan het toch zijn dat die dag niet helemaal loopt zoals je verwacht.


Daarom hierbij tien eenvoudige tips, die je mogelijks snel terug wat kunnen opkrikken:


1. Schep een luchtje

Ga even naar buiten, en geniet van het zonlicht en/of de frisse buitenlucht (uiteraard primeert je eigen veiligheid en gezondheid en houdt je de afstandsregels in acht).


2. Beweeg

Sta op en doe iets. Loop een blokje om. Wanneer je beweegt of sport, maakt je brein positieve stoffen aan, zoals dopamine en serotonine, waardoor je je blijer en meer ontspannen in je vel zal voelen.


3. Zet leuke muziek op

Modern of klassiek, het maakt niet uit. Muziek die je leuk vindt, voert je naar meer positieve sferen.


4. Lees iets uit jouw favoriet tijdschrift of boek

Neem een korte mentale time-out door iets te lezen wat je interessant of aangenaam vindt.


5. Doe een ontspanningsoefening

Ga ergens rustig zitten, sluit je ogen, focus je op je buikademhaling, en voel hoe de spanning langzaam wegebt.


6. Neem een lekker warm bad

Gun jezelf een beetje ‘ik’ tijd door even weg te dromen in een zalig warm bad of douche.


7. Bel of skype met een familielid of een vriend

Het lucht op, om met een vriend of een familielid te praten, iemand die je goed kent en die naar je luistert. In deze uitzonderlijke tijden, waarbij we fysiek beperkt zijn in dit contact, is het goed om toch eens visueel contact te maken, dus overweeg een video contact (via Skype of een gelijkaardige app/platform).


8. Schrijf het van je af

Als je ergens mee in je hoofd zit, zet het op papier. Het simpele feit dat je het neerschrijft, leidt tot meer kalmte én helderheid.


9. Denk aan iets anders

Wanneer je met gepieker rondloopt, verleg dan je aandacht en je focus naar meer positieve gedachten. Denk bijvoorbeeld aan je laatste vakantie, of aan je laatste uitstap met vrienden of je gezin.


10. Kijk naar iets wat jou aan het lachen maakt

Zoek een grappig/leuk filmpje of programma op TV of Internet. Glimlachen is een resoluut middel tegen stress.


Succes ermee. Hopelijk heb je er wat aan.


En tenslotte… draag goed voor jezelf en je naasten!!

Warme groeten. Bjorn


19 keer bekeken